Sila klik

Sabtu, 4 Mei 2013

DLNA : Apa yang patut kita tahu...



Digital Living Network Alliance (DLNA) adalah satu organisasi (NGO) yang diwujudkan oleh Sony untuk membolehkan pelbagai peranti berkongsi kandungan sesuatu peranti melalui WIFI. DLNA dianggotai pelbagai syarikat yang berkaitan teknologi. Berlainan dengan Apple, Apple bukanlah ahli DLNA dan mereka menggunakan teknologi AirPlay mereka.  DLNA dan AirPlay tidak boleh berhubung antara satu sama lain.
DLNA direka untuk bertindak sebagai jambatan antara pelbagai bit anda kit, jadi anda boleh menonton filem dari PC anda di TV skrin besar anda, memainkan MP3 dari telefon pintar anda pada stereo anda, atau menghantar gambar dari album foto keluarga untuk pencetak wayarles anda melalui tablet anda. Fikirkan ia sebagai sejenis awan rumah: ia tidak kira di mana media anda atau apa yang peranti anda sedang pegang; dengan DLNA, apa sahaja yang anda mahu dapat dicapai di mana anda berada dan apa sahaja yang anda gunakan.


Seperti yang dijangkakan, perkakasan DLNA direka untuk bekerja pada rangkaian rumah. Ia tidak kira sama ada rangkaian yang berwayar atau tanpa wayar, walaupun dengan Wi-Fi anda akan perlu memastikan bahawa anda mempunyai rangkaian jalur lebar yang mencukupi untuk apa yang anda mahu lakukan. Rangkaian yang disyorkan ialah 802.11n Wi-Fi untuk perkongsian rumah yang dinamik dan serius.
Peranti DLNA yang serasi menggunakan UPnP untuk berkomunikasi, dan terdapat tiga kelas peranti DLNA: Peranti Rangkaian Home, Devices Tangan Mobile dan Devices Infrastruktur Home. Kategori pertama merangkumi pelayan media, penerima AV, TV, konsol dan tablet; kategori kedua termasuk telefon pintar dan tablet media dan kategori ketiga meliputi router dan pusat.
Penggunaan teknologi komunikasi terkini pastinya memudahkan kita semua berhubung dan berkongsi sesuatu yang berguna sesama kita. Teknologi sebegini seharusnya kita peka untuk manfaat bersama.
Setakat ini saja catatan untuk kali ini. Semaga kita sukses dalam menjalani kehidupan seharian dan ceria sentiasa.
Acucubotrateh!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan